Освітній процес в дошкільному закладі спрямовується на формування компетентної особистості. Мовленнєва компетентність є однією із складників готовності дітей до школи та чинником ранньої соціалізації особистості. У зв'язку з цим перед педагогами дошкільної ланки освіти стоїть ряд важливих завдань. Це не тільки збагачення активного словника дитини, а й розвиток її артикуляційного апарату, мовного дихання, удосконалення фонем, навчання вміння слухати мову, чітко вимовляти звуки у поєднаннях, а саме вагоме - формування рівня оволодіння елементами грамоти взагалі та навчання читання, зокрема. Ураховуючи те, що навчання дітей елементів грамоти - це складна аналітико-синтетична діяльність, на допомогу вихователям дошкільних навчальних закладів 28 січня 2015 року на базі Бериславського ДНЗ №3 проведено авторський майстер-клас. “Інноваційні підходи до методики навчання дітей раннього читання”. В заході брали участь 18 вихователів з дошкільних навчальних закладів району. Педагог-майстер, Кобилянська Н.С. (вихователь Бериславського ДНЗ №3), опрацювавши зміст інноваційних технологій, ідеї К.Ушинського, Д.Єльконіна, Г.Домана, Є.Шулешко, М.Зайцева, Л.Шелестової, Т.Грицюк та інших, запропонувала систему своєї роботи з вихованцями за авторською «Моделлю навчання дошкільників раннього читання», яка включає 3 етапи. Виходячи з мети та завдань роботи з дітьми, кожен з них одержав свою назву, а саме: «Зустріч з ляльками – буквами», «Граючись – навчаємося», «Читай з нами, читай як ми, читай - краще нас». В зазначених розділах моделі описані певні методи та прийоми навчання: ігрові, які викликають зацікавленість, заохочують до роботи з буквами - на першому етапі, на другому – діти граються і в процесі дидактичних, розвивальних ігор починають засвоювати навички читання, а на третьому – вправляються в читанні складів, слів, речень при виконанні різних дидактичних завдань на різноманітному наочному матеріалі. Знайомлючись зі змістом роботи у кожному віковому періоді, учасники майстер-класу могли практично опрацювати методи та прийоми роботи з дітьми: ребус – метод, розгадування мовних кросвордів, інтуїтивне читання, вправи “Шифрувальник”, “Домалюй і прочитай”, “Абетка і Буквар”, розповідання казок-пригод про ляльки-букви, “оживлення” букв, виготовлення “дарів” для ляльок-букв, складання слів за схемою-малюнком, читання за допомогою друдлів, ігри-вправи на набірному полотні, графітній дошці, дидактичні вправи на сюжетному панно-фланелеграфі, ігри сендплей, мовна робота в міні-музеї капелюшків тощо. Учасники майстер-класу отримали методичні посилки з алгоритмом навчання дітей читання, дайджестом фахових видань. Оцінюючи роботу майстер-класу, вихователі відмітили його практичну спрямованість, змістовність, ефективність підібраних видів роботи з вихованцями та педагогами.
|